MENY
- Startsida
-
-
|
Att köpa, importera, registrera och besiktiga en LOMAX 223. Lomax är en 3-hjulig Motorcykel som även kallas MC-bil med 2 hjul fram, ett hjul bak. Lomax står för Low Cost, Max Fun, 223 står för 2 cylindrar, 2 säten och 3 hjul. Under en längre tid hade jag tittat på olika alternativa 3-hjulingar främst i England. Det finns Lomax, Triking, JZR, Pembleton, Grinnall m.fl. De flesta påminner på något sätt om Morgans 3-hjulingar, förutom priset. Jag ville bara ha en 3-hjuling och mitt hjärta föll för en Lomax som är den enda som har framhjulsdrift, och så har den back, Kent! Lomax är byggd på en Citroen 2CV där det i princip använts motor, växellåda, drift, hjul och hjulupphängningar men satt på ny kaross och monterat bort ett bakhjul och centrerat det kvarvarande. Jag började läsa alla lagar och paragrafer för att sätta mig in i problematiken riktigt. Vägverkets författningssamling, VVFS 2003:23, var ett hundratal sidor som jag fick sätta mig in i noga. Jag konstaterade att det borde gå. Varför skulle det inte gå? Jo sedan juni 2003 är det förbjudet att registrera sk. Kit Car:s i Sverige som dessa räknas till. Första telefonsamtalet till Vägverkets fordonsavdelning gav beskedet att ”sådana fordon vill vi inte ha på våra vägar”. Det sporrade mig att försöka gå vidare! Envis, och ett antal handläggare senare, fick jag svaret att ”i princip kan vi nog inte hindra dig att få ett sådant fordon registrerat”. Det lät lite positivt! Nästa instans var Bilprovningen på hemorten. Försedd med alla möjliga prospekt, annonser, foton mm. stegade jag in till den man som ansvarade för detta. Efter en enkel presentation fick jag svaret, ”kan du inte åka till någon annan station”? Det ville jag inte utan bad vederbörande undersöka vad som gällde. Detta får Stockholm ta hand om blev svaret. Alla papper faxades till tekniska avdelningen i Stockholm. Efter en dryg vecka kom svaret. Jodå, vi måste registrera den men då som bil. Varför då? ”Den ser ju ut som en bil”!!!! (Inte vad reglerna säger).Men jag vill ha den som MC! Den är ju registrerad som 3-hjulig MC i England och så borde det bli här med EU och ……. Nej EU reglerna gäller bara serietillverkade fordon, mer än 500 tillverkade om året. Men jag slog till och den 17 juli 2005 köpte jag en Lomax 223 i England. Den var byggd 1986 på ett chassi från 1975 och motor från 1978. Men för att få köra den i England och Sverige var inte heller lätt! Jag som svensk får inte teckna trafikförsäkring i England. Efter div. korrespondens med säljaren bestämde vi att de skulle hämta mig på flygplatsen Stansted utanför London och köra mig de 23 milen till fordonet.
Bilden i annonsen Ägarbyte i England Sedan hittade jag färja hem (TorLine) bara 5 mil från säljaren. Nu återstod bara att ta den från Göteborg till Södra Sandby i Skåne, men svenska försäkringsbolag försäkrar inte utländska fordon.
På färjan hem Tullen i Göteborg En god vän till mig arbetar vid tullen i Malmö. Jag bad honom om råd och han talade med trafikavdelningen. Jodå det finns en försäkring att teckna vid gränsen för utländska fordon. Jag ringde till Göteborg och fick svaret att ”…det borde du förstå att man inte kan försäkra i tullen”! Det är som att handla på Konsum med ICA-kort”! Tillbaka till vännen som kontaktade trafikavdelningen i Malmö som gav mig ett namn på avdelningschefen i Göteborg. Tillbaka till telefonen och äntligen ett svar. ”Jodå det vet jag att vi har, inga problem. Men tullen är stängd när du kommer hit med färjan”! Tillbaka till ruta 1 ringde jag Tor Line och bokade om resan för att komma in, med annan färja, på kontorstid när tullen har öppet!!! Jag ringde tillbaka till tullen och meddelade att jag kom in på annan tid. Då lät det annorlunda. ”Nja försäkringen är ju inget som vi egentligen säljer sådär….” ”….men om du står här utanför med ditt fordon kan vi i princip inte neka dig”. Nu var det ingen tid kvar. 23 juli 2005 flög jag till London för att hämta hem den Lomax jag köpt veckan innan. Störtförtjust direkt! Resan hem gick sedan via TorLines färja Immingham-Göteborg i 30 timmar och sedan 30 mil körsträcka hem. Försäkringen i tullen gick bra efter div. diskussioner. Jag skickade in papper och ansökte om en tillfällig registrering. Jag fick röd skylt och jag fick då lite tid på mig att fixa inför besiktning. För tillfällig registrering var det viktiga var att den var registrerad och besiktigad i England. Den fick inte vara avställd utan tillfälliga registreringen i Sverige måste gälla först innan den ställdes av i England. Jag hade också kontrollerat att det var ett villkor att säljaren inte sökte om avställning och export på fordonet innan jag registrerat i Sverige. Inför besiktning kontaktade jag ett antal andra ägare av trehjulingar, av olika fabrikat, och fann att de flesta registreringsbesiktigats av B.B. i Ängelholm. Noggrann men kunnig. Jag beställde tid och med fjärilar i magen körde jag till Ängelholm. Men jag kände mig väl påläst så det borde inte vara några problem, trodde jag! Min första kommentar till besiktningsmannen var att jag vill ha den registrerad som 3-hjulig motorcykel. ”Ja det är ok” blev svaret. Efter div. pappersexercis kom B.B. fram till att jag måste ta in den som ”fordon för eget bruk, max ett fordon på 12 månader”, samma regler som för flyttgods samt fordon förvärvat genom arv eller testamente. Några timmar senare kom jag ut med en underkänd registreringsbesiktning på 5 punkter. Inget stöldlås, inget instansat chassinummer, fel registreringsdokument från England, inga intyg på bromsar, inga intyg på buller. Trots att det var välkända delar och lät bra enl. besiktningsmannen. ”Intyg krävs”! Kontrollbesiktigad blev den ej eftersom den underkändes i registreringsbesiktning. Men den var godkänd som 3-hjulig MC! Vad sade de i somras på andra stationen, ….bara som bil! Jag frågade besiktningsmannen varför och han svarade att ”…hade du sagt bil hade jag aldrig godkänt den. Kit Car får vi inte registrera men detta är ingen Car”! En månad senare var jag tillbaka med div. åtgärder. 1. Inköpt godkänd kedja genom ratten. (stöldlås). 2. Instansat chassinummer på 3-hjulig MC (Citroen har bara en lös plåt). 3. Rätt registreringsdokument (från England) 4-5. Överklagan och ansökan om dispens för intyg på buller och bromsar till vägverket. Överklagan behandlades och 7 veckor senare kom svaret från vägverket: Vi godkänner överklagan och återför ärendet till Bilprovningen. Vi anser att det inte behövs dispens utan att besiktningsmannen kan avgöra buller och bromsar på annat sätt än via intyg. Ingvar Nilsson
Lite riktlinjer jag fick gå efter samt bra att veta: Från 1972 är det mycket svårare regler. (samma gäller sidvagnsregistrering) Från 1982 krävs papper och intyg på mycket. Lomax började 1986 och måste ha intyg på allt. Om fordonet är sammansatt av delar från olika fordon är det inte lätt. Kit Car efter juni 2003 får inte registreras. Man får inte köpa en byggsats och bygga. Men att bygga allt själv går bra. Vikt under 400 kg måste vara MC. Vikt över 400 kg kan vara både bil och MC. Vikt över 400 kg måste ha back. Genom att importera som ”fordon för eget bruk” klarar man många regler. I mars 2006 kontrollbesiktigades min Lomax och är den enda, mig veterligen, importerade 3-hjuliga Lomax registrerad som MC. Del lär finnas 4 st i Sverige som amatörbyggda fordon men då som bil. http://www.3wheelers.com där finns många 3-hjulingar. http://www.3wheelers.com/lomax där finns lite historik om Lomax
|