MENY
- - Bilder
|
3-hjuling för vuxna, med BMW Det började redan 1973 med inköp av en R75/5. Jag blev stormförtjust i boxer, en ”sjukdom” som följt med mig sedan dess. Många provkörningar av annat 4-cylindrigt men boxer är boxer! Jag har aldrig ägt något annat än BMW boxer sedan dess. När jag 2004 skadade mig i min vänstra arm och hand, i en arbetsplatsolycka, insåg jag snabbt att det skulle ta lång tid att återkomma till den 2-hjuliga världen. (Om jag någonsin skulle komma tillbaka). Min älskade R1100R gick till annan ägare. Under min sjukskrivningsperiod började jag surfa på nätet för att hitta ett alternativ för att kunna vara med Er ute på vägarna. Morgans 3-hjuliga 30 talare var en förebild men passade inte min plånbok. Jag hittade andra alternativ i England, JZR, Triking, BRA m.fl. men de hade Moto Guzzi motorer som drivkälla. Och vem vill ha det? Det handlade om att hitta en 3-hjulig MC med BMW motor! Det enda som fanns var Grinnall Scorpion III som drivs av en K100 eller K1100 motor. Jag gav inte upp, något BMW liknande med boxer hade jag bestämt mig för och snart hittade jag rätt. Lomax 223 var det som passade bäst i mina värderingar. Lomax står för Low cost Max fun. (mycket kul för lite pengar) 223 står för 2 cylindrar, 2 sittplatser och 3 hjul. Detta fordon drivs av en Citroen 2CV boxer på 600cc. Med det alternativet bör man ju kunna bygga in en BMW boxer, trodde jag. Jag laddade ner Vägverkets Författningssamling VVFS 2003:23 (180 sidor) och lusläste denna. Jag kom fram till att det borde gå att registrera i Sverige….. Jag ringde ett antal samtal till Vägverket och bilprovningen men jag fick nobben på allt. Jag gav inte upp. Besök på bilprovningen och ännu mer nobben. Efter ett antal månader, när jag lagt gips och bandage, hittade jag ett bra ekipage på Ebay i England och jag vann auktionen. 2 dagar senare satt jag på flyget till London, tåg upp genom landet och TorLine:s färga hem till Göteborg. Lite strul med tullen och försäkring men allt går att fixa om man är påläst. Under hösten 2005 körde jag med den som den var. Besiktning med underkännande, ombesiktning med underkännande, dispensansökan och så äntligen till jul var den klar! Den var godkänd som 3-hjulig MC! Den vintern ”friskade” jag upp Citroen motorn lite och monterade bl.a. nya ljuddämpare. Men hur kul är det att köra på BMW träff med en Citroen motor? Jag bestämde mig för att ta en chans och få in en BMW boxer motor av något slag. Under 2006 köpte jag motor och allt annat som behövdes. Förberedelser började under sommaren med att ta bort 15 tums hjulen och utrusta med 18 tums ekerhjul för att få ner varvtalet. Vintern närmade sig och motorn hade jag då gått genom helt. Den var i toppskick och hade gått 5000 mil. Ut med Citroen motorn, fram med vinkelslip, tillverka adaptrar, motorfästen, koppling och mycket mer som behövdes. Det skulle bara fungera! Så i mars 2007 körde jag ut på första provturen. Jag körde en Lomax med en BMW boxer kopplad till Citroen växellåda och med framhjulsdrift på 18 tums ekerhjul. (Det finns back) Det blev Boyer Brandsen elektroniska tändning, Silent Hektik elektroniska likriktare och laddningsrelä, Hoskedämpare, Dellorto förgasare, och mycket annat special. Citroen har i original framhjulsdrift vilket är fördel med 3-hjuligt. Man kan aldrig välta! Växellådan flyttades bak ca 25 mm och kapades av i framkant ca 15 mm. En styrplatta i stål monterades på BMW:s svänghjul. Därpå monterade jag en 20 mm vattenskuren distans/aluminiumring och så en tryckplatta i stål. Sedan blev det en 25 mm aluminiumring och så Citroen koppling. Lättat och balanserat enligt alla regler. Det låter väl lätt…. om man kan och har räknat och ritat rätt. Anledningen till denna kombination är att BMW har tryckstång i mitten till kopplingen och Citroen har urtrampningslager med arm. Kopplingen på BMW sitter inne i motorn. På Citroen 2CV sitter den inne i växellådshuset. En skillnad på ca 70mm som saknades, Mitt körande på vägarna har minskat de senaste åren av div. anledningar. Men vi har nu kört 6 säsonger och totalt ca 3000 mil med denna kombination. Jag lovar att jag kan sprätta loss med framhjulen. Kan ni det? En underbar kombination som väcker mycket uppmärksamhet. Vi fotograferas vart vi än kommer. Alla skall fråga om allt. Detta gör det lite enerverande att aldrig få vara ifred. Men jag har väl själv utmanat ödet att det skall bli så här. Det känns underbart att kunna vara med igen på vägarna och nu med en BMW (nästan). Efter 35 år med BMW och 25 år med sidvagn och aktiv i Svenska Sidvagnsklubben-SVEA har jag kört många Jumbo Run med utvecklingsstörda och Handikappade barn i sidvagnen. Nu kör jag Lomax i samma evenemang varje år och har aldrig problem att få passagerare. I Sverige finns det 3 st. Lomax 3-hjulingar registrerade vad jag vet. De andra 2 som bil (!), bara 1 exemplar som MC och den har BMW motor! Ingvar Nilsson
Ingvar Nilsson
|